30 November 2011

TIPS UNTUK JAGA WEBSITE DAN BLOG ANDA SEMUA DARI DI HACKER


Assalamualaikum w.b.t

Sejak-sejak akhir ni zila rajin sikit untuk berblog, taip entry panjang-panjang macam karangan da maklumlah zila skg nga break semester, tapi yang tak bestnya, cuti-cuti dapat assigment. alahai rasa tak seronok sangat cuti kali ni..

Ok, beralih pada topik sebenarnya, zila terjumpa satu post dari Gigahackers dari Cyber 4rmy kt wall friend zila. Zila berminat dengan post dari gigahackers tu dan zila pun berminat nak kongsikan kt kawan2 semua bagaimana cara-cara / tips untuk jaga website, FB,Blog dari digondam atau di hacker k.. Tujuannya untuk sedarkan pembaca semua agar dapat menjaga security blog, facebook, twitter, akaun bank online dan sebagainya.. Memang bahaya peraang siber ni kan dan sekiranya blog @ web peribada korang di hack oleh orang lain, sudah tentu segala maklumat yang ada dalam website tu rosak dan sebagainya. Mesti korang stresskan bila kena di hack. Mungkin tip-tip ni korang da tahu, tapi ada juga yang tak tahu kan. Zila nak kongsikan apa yang zila tahu untuk korang semua.

Di sini, zila nak kongsikan sedikit tips untuk jaga website dan blog korang semua dari di hack :

  1. Pastikan pasword anda sentiasa gunakan kombinasi nombor dan huruf. Cth : gigahacker9876!@#$%^& . Elakkan menggunakan nama diri dari perkataan yang sebenar, nama keluarga-Tujuan nak pastikan pihak hackers tidak dapat meneka pasword yang anda sedang guna. Selaulah up to date korangnya punya password ok.
  2. Pastikan anda tidak menggunakan email yang sama dalam satu masa, Cthnya, akaun FB dan Blog di gunakan bersama dan juga pasword pun diguna bersama2 - Ini nak mengelakkan facebook dan juga blog anda di gondam dan sekaligus membawa masalah kepada anda.
  3. Pastikan anda jangan download apa2 content yang mempunyai virus, sbg contoh keygen. Kerana di dalamnya terdapat keylogger. Keylogger berfungsi sebagai alat untuk merakam apa yang kita taip dlaam komputer kita. Hal ini menyebabkan segala maklumat peribadi anda yang ditaip pada komputer peribadi anda di rakam dan dihantar kepada hanckers2 yang lain..
  4. Pastiakn anda tidak login pada web palsu, cthnya "phishing". Ini menyebabkan anda akan di alihkan ke satu laman web yang sama menyebabkan email & pasword anda di terima oleh hackers, bukannya machine blogger google k. So pastikan anda berhati-hati, Tips kt sini ialah pastikan anda lihat pada address bar betul2 sebelum login sesuatu perkara di laman web. Tahukan address bar kt mne? =)
Ada banyak lagi, Kalau korang nak tahu lebih lagi maklumat ni, korang boleh search kt internet ok..



No comments: